מה ההבדל בין תמ”ג ותל”ג?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

רבים מתבלבלים בין המונחים תמ”ג ותל”ג. שניהם אמנם מודדים את הפעילות הכלכלית במדינה מסוימת, אך יש הבדל עיקרי אחד ביניהם: תמ”ג הוא תוצר מקומי גולמי – כלומר, מדד הבוחן את כל השירותים והמוצרים שייוצרו במקום מסוים, גם אם בידי עובדים זרים או חברות זרות; ואילו התל”ג הוא תוצר לאומי גולמי – כלומר, מדד הבוחן את השירותים והמוצרים שנוצרו בידי בני הלאום, גם אם במדינות אחרות.

כך למשל, תוצרת ושירותים של חברה יפנית הפועלת בישראל ייכללו בתמ”ג הישראלי – כלל הפעילות הכלכלית שהתרחשה בגבולות ישראל; אך לא ייספרו בתל”ג. מוצרים של חברות ישראליות המייצרות בארה”ב ייכללו בתל”ג, שכן ישראלים היו מעורבים בייצור; אך לא בתמ”ג, שכן לא ייוצרו בתוך גבולות ישראל.

התמ”ג הוא עדיין המדד המוביל לבחינת המצב הכלכלי במדינה וההתפתחות הכלכלית שלה, אך רבים מפקפקים באמינותו. כך למשל, יש האומרים כי התמ”ג הוא לא מדד טוב ל”ערך” כלכלי, אלא רק לנפח פעילות. אחרים טוענים כי התמ”ג מחמיץ את הפעילות הנעשית ב”שחור” – מוצרים ושירותים שלא מדווחים – ולכן אינו יכול להציג את היקפה האמיתי של הפעילות הכלכלית.

בעיה אחרת היא שישנם שירותים או “מוצרים” שקשה למדוד ולכן לא ייכללו בתמ”ג: למשל, טיפול של הורים בילדיהם אינו נכלל בתמ”ג; אך אם הם משלמים כסף למטפלת עבור העבודה, פעילות זו תירשם בתמ”ג.

אודות פרומתאוס

פרומתאוס ייעוץ כלכלי היא חברת ייעוץ כלכלי ופיננסי בלתי תלויה בהובלתם של רו”ח יובל זילברשטיין, אייל שבח (B.Sc, MBA), רו”ח אלי מלכה, רו”ח בן אוריון ורו”ח גדעון פלץ.

מאמרים אחרונים

EBITDA

חברות משתמשות במדדי רווח שונים ובהם רווח גולמי, רווח תפעולי, רווח נקי או EBITDA. EBITDA

המשך קריאה »

פרומתאוס בפייסבוק

הרשמה לעדכונים במייל

בשליחת הטופס הנך מאשר/ת קבלת פרסומים שונים מחברת פרומתאוס

עברית

English

简体中文

Deutsch

Français

צרו קשר

השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם:

למענה מיידי:

דילוג לתוכן