פעילות ה-IPOs בארה”ב מתקררת, איך זה משפיע על החברות הישראליות?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

רו”ח אלי מלכה, שותף, מנהל תחום חשבונאות כלכלית ומכשירים פיננסיים בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, המלווה חברות ישראליות בהנפקה בבורסות מובילות בעולם, בין היתר בנאסד”ק, בAIM- ובאוסטרליה.

העליות במדדים המובילים בארצות הברית ברבעון הראשון של 2017, בשילוב עם הסנטימנט החיובי בשוק האמריקאי גרם לפרץ של הנפקות בתחילת שנת 2017 שהתחיל להדמות לשנת 2014 בה פעילות ה- IPOs בארצות הברית הגיעה לכמות שיא של 508 בקשות להנפקות ראשוניות בהיקף מצטבר של כ-70 מיליארד דולר. כך, בחודשים ינואר עד אפריל 2017 הוגשו 91 בקשות להנפקות ראשוניות בהיקף מצטבר של כ-22 מיליארד דולר. עם זאת, לקראת סוף הרבעון השני המגמה החלה להתהפך ונראה כי השוק מתקרר וכבר לא צמא להנפקות חדשות, כאשר בחודשים מאי עד יולי הוגשו רק 63 בקשות חדשות ובמהלך אוגוסט הוגשו רק שש בקשות נוספות.

ההנפקות המובילות של שנת 2017 והסנוניות הראשונות והמבטיחות במגזר הטכנולוגיה הפכו לכישלונות הגדולים אשר השפיעו על מצב הרוח של משקיעי ההון סיכון וחברות טכנולוגיה. הנפקת מניית סנאפ, מפתחת אפליקציית סנאפצ’ט, שזכתה לביקושים אדירים וגייסה סכום עצום של כ-3.4 מיליארד דולרים (פי שמונה מממוצע הגיוסים בשנת 2017) ולפי שווי חברה של כ-20 מיליארד דולרים, נסחרת כיום בשווי של כ-15 מיליארד דולרים “בלבד”, כ-25% מתחת למחיר הסגירה של ההנפקה.

עוד הבטחה גדולה שהפכה לכישלון במגזר הטכנולוגיה הצרכנית, חברת בלו אפרון, המספקת מנוי של מצרכים טריים ומתכונים שמגיעים לבית הלקוח, הונפקה במחיר של 10 דולר למניה – כ-40% פחות מהמחיר הצפוי על ידי החברה, ונסחרת כיום במחיר של כחמישה דולרים, כ-46% מתחת למחיר הפתיחה.

מניתוח מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי עולה כי למרות העצירה היחסית, המגזרים שממשיכים להוביל בכמות ובהיקף ההנפקות בשנת 2017 הם מגזרי האנרגיה, הפיננסים והתקשורת, בעוד שמגזרי הטכנולוגיה והביומד עדיין בפער גדול מאחור.

כמו כן, מסתמן שפל חדש בהיקפי ההנפקות של חברות מגובות הון סיכון, כשהיקף ההנפקות הראשוניות של חברות אלו צפוי להסתכם במהלך שמונת החודשים הראשונים של שנת 2017 לכ-17 בלבד. בהשוואה לשנת 2014 בה התבצעו 105 אקזיטים באמצעות הנפקות ראשוניות בבורסה, ניכרת מגמת ירידה ברורה במספר ההנפקות של חברות מגובות הון סיכון, עד כדי היעלמותם. נתונים דומים מאפיינים גם את היקפי האקזיטים בשוק הפרטי ((M&A אשר מצביעים על מגמה דומה ברבעון השני של שנת 2017.

אחד מהפרמטרים אשר יכולים להעיד על מצב השוק העדכני הוא זמן ההמתנה ממועד ההגשה הראשונית ((Red Hiring של התשקיף ועד למועד הרישום המניה למסחר. מבדיקה של מחלקת המחקר של פרומתאוס עולה כי ממוצע זמני ההמתנה בשנים 2016 – 2017 עומד על כ-238 ימי המתנה, כאשר לכ-50% מהחברות לוקח מעל ל-200 ימים להירשם למסחר, זאת בהנחה וימצאו מספיק ביקושים למניה.

כמו כן, פרמטר נוסף אשר מעיד על מצב השוק הוא השינויים ב-Red Hiring Midpoint (כלומר, טווח המחיר למניה שנוקבת החברה בטיוטת התשקיף הראשוני המוגשת לרשות ניירות ערך בארה”ב). אחת האינדיקציות לבחינת הביקושים בשוק היא השוואת מחיר הסגירה בהנפקה ביחס למחיר הנקוב בתשקיף הראשוני וביחס למחיר הסגירה של המניה ביום הראשון של המסחר. מבחינת נתוני ההנפקות בשנת 2017 עולה כי בממוצע מחיר הסגירה בהנפקות נמוך בכ-3% ביחס למחיר הנקוב בתשקיף הראשוני. בנוסף, מחיר המניה ביום המסחר הראשון גבוה בכ-2.5% בלבד ביחס למחיר הנקוב, הפרש זעום המעיד על ביקושים נמוכים.

בהנחה שהשוק ימשיך במגמה הנוכחית ללא שינוי של ממש, ניתן להעריך כי צפויה שנה די עגומה בשוק ה-IPOs בארה”ב. כיצד זה משפיע על החברות הישראליות שרוצות להנפיק בשוק האמריקאי? – נראה שעל מנת להצליח במטרתן יש לבצע בחינה זהירה של הנתונים טרם ההנפקה, וגם להגיע עם ציפיות ריאליות לשוק. להערכתנו, הימים של הנפקות חלום מתחילים לעבור, והשוק זהיר הרבה יותר לגבי החברות בהן הוא משקיע.

מקור נתוני גרפים: בלומברג. עיבוד נתונים: מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי

אודות פרומתאוס

פרומתאוס ייעוץ כלכלי היא חברת ייעוץ כלכלי ופיננסי בלתי תלויה בהובלתם של רו”ח יובל זילברשטיין, אייל שבח (B.Sc, MBA), רו”ח אלי מלכה, רו”ח בן אוריון ורו”ח גדעון פלץ.

מאמרים אחרונים

EBITDA

חברות משתמשות במדדי רווח שונים ובהם רווח גולמי, רווח תפעולי, רווח נקי או EBITDA. EBITDA

המשך קריאה »

פרומתאוס בפייסבוק

הרשמה לעדכונים במייל

בשליחת הטופס הנך מאשר/ת קבלת פרסומים שונים מחברת פרומתאוס

עברית

English

简体中文

Deutsch

Français

צרו קשר

השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם:

למענה מיידי:

דילוג לתוכן