כתבי טענות: כתב תביעה, כתב הגנה וכתב תשובה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

ההליך המשפטי האזרחי בישראל מורכב מכמה שלבים דיוניים שהראשון בהם הוא השלב שבו הצדדים למחלוקת מגישים לפתחי בית המשפט את כתבי טענותיהם (ראוי לציין כי דרך וצורת כתבי בית דין כפופים לכללים אשר מוסדרים בתקנות).

מטרת השלב הזה היא להגדיר ולתחום את המחלוקת. ההליך המשפטי נפתח עם הגשת כתב תביעה על ידי התובע, ועל הנתבע להגיש כתב הגנה. מטרת כתב ההגנה היא לענות על הטענות המועלות בכתב התביעה, ובכך למקד וליעל את הדיון המשפטי. אי-הגשת כתב הגנה כדין מפחיתה מסיכוייו של הנתבע לזכייה בתיק ואף עלולה להביא למתן פסק דין על פי כתב התביעה לבדו. לצד זאת, רשאי הנתבע במקרים מסוימים להגיש יחד עם כתב ההגנה תביעה שכנגד כנגד התובע.

כעת לאחר שהוגש כתב ההגנה, רשאי התובע להגיש כתב תשובה. כתב התשובה נועד לענות לשאלות עובדתיות שלא הוזכרו בכתב-התביעה ושהועלו לראשונה בכתב ההגנה. תובע שלא ינצל את זכותו להגיש כתב תשובה, לא יוכל להכחיש את הטענות העובדתיות החדשות, שהועלו לראשונה בכתב ההגנה. לכן, קיימת חשיבות רבה לבחון את כתב ההגנה ובמידת הצורך להגיש כתב תשובה.

חשוב לציין כי בכל מערכת משפט ובפרט במערכת המשפט הישראלית, אחד מעקרונות היסוד הוא מתן האפשרות לאדם להתגונן בפני הטענות אשר נטענו נגדו בכתב התביעה. במרבית ההליכים האזרחיים אכן כך הדבר, אך ישנו מקרה ייחודי בו ברירת המחדל אינה מאפשרת לנתבע להתגונן והוא תביעה בסדר דין מקוצר. אדם שנתבע בסדר דין מקוצר (תביעות העוסקות במחלוקת על סכומים כספיים קצובים אשר נקבעו מראש בחוזה או בהתחייבות אחרת) צריך לפנות לבית המשפט בבקשת רשות להתגונן אשר מלווה בתצהיר, ורק אם אישר זאת בית המשפט, רשאי הנתבע להגיש כתב הגנה. נציין כי ישנם מקרים בהם רשאי בית המשפט לדחות את הבקשה של הנתבע להתגונן ולהכריע במחלוקת רק על בסיס כתב התביעה.

אודות פרומתאוס

פרומתאוס ייעוץ כלכלי היא חברת ייעוץ כלכלי ופיננסי בלתי תלויה בהובלתם של רו”ח יובל זילברשטיין, אייל שבח (B.Sc, MBA), רו”ח אלי מלכה, רו”ח בן אוריון ורו”ח גדעון פלץ.

מאמרים אחרונים

EBITDA

חברות משתמשות במדדי רווח שונים ובהם רווח גולמי, רווח תפעולי, רווח נקי או EBITDA. EBITDA

המשך קריאה »

פרומתאוס בפייסבוק

הרשמה לעדכונים במייל

בשליחת הטופס הנך מאשר/ת קבלת פרסומים שונים מחברת פרומתאוס

עברית

English

简体中文

Deutsch

Français

צרו קשר

השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם:

למענה מיידי:

דילוג לתוכן