הפרשות לחובות מסופקים וחובות אבודים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הפרשות לחובות מסופקים (או חומ”ס בעגה החשבונאית) וחובות אבודים, הן הפרשות בגין לקוחות שלחברה קיים ספק בקשר ליכולת הפירעון שלהם. סעיף לקוחות נוצר כאשר ללקוח נוצרת מחויבות לתשלום בגין שירות/מוצר שניתן לו. עם זאת, היכולת לגבות את התשלום מהלקוח לעיתים מוטלת בספק כתוצאה ממספר גורמים (בעיות תזרימיות של הלקוח, מחלוקת בנוגע לחוב, תביעות ועוד). במקרה שבו חל ספק בנוגע ליכולת גביה של חוב, צריך לתת לכך ביטוי בדוחות הכספיים, על ידי הפרשה לחומ”ס – הקטנת הלקוחות על ידי יצירת סעיף הפרשה לחומ”ס (מאזן) והגדלת ההוצאות (רווח והפסד) בשנה בה נוצר הספק לגביה. כעת, יתרת הלקוחות (נטו) מוצגת בשווי הצפוי לגביה. חוב אבוד, הוא חוב אשר ברור כי לא ניתן יהיה לגבות אותו. במקרה כזה הקטנת יתרת הלקוח מתבצעת על ידי מחיקת היתרה האבודה בסעיף הלקוח (מאזן) והגדלת ההוצאות (רווח והפסד). ישנן 2 שיטות עיקריות לביצוע הפרשה לחומ”ס:
1. הפרשה ספציפית: מעבר על חוב של כל לקוח וקביעה האם גבייתו צפויה להתרחש – מתאים בעיקר ללקוחות גדולים.
2. הפרשה כללית: בחברות אשר מאופיינות במספר רב של לקוחות, מבצעים הפרשה כללית לחומ”ס (בנוסף/במקום ההפרשה הספציפית) של אחוז מסויים מיתרת הלקוחות לאור ניסיון העבר של החברה בגביית החובות.

אודות פרומתאוס

פרומתאוס ייעוץ כלכלי היא חברת ייעוץ כלכלי ופיננסי בלתי תלויה בהובלתם של רו”ח יובל זילברשטיין, אייל שבח (B.Sc, MBA), רו”ח אלי מלכה, רו”ח בן אוריון ורו”ח גדעון פלץ.

מאמרים אחרונים

EBITDA

חברות משתמשות במדדי רווח שונים ובהם רווח גולמי, רווח תפעולי, רווח נקי או EBITDA. EBITDA

המשך קריאה »

פרומתאוס בפייסבוק

הרשמה לעדכונים במייל

בשליחת הטופס הנך מאשר/ת קבלת פרסומים שונים מחברת פרומתאוס

עברית

English

简体中文

Deutsch

Français

צרו קשר

השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם:

למענה מיידי:

דילוג לתוכן