הבחנה בין לקוחות לבין הכנסות לקבל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

סעיף שכיח בדוחות הכספיים הוא סעיף ה”לקוחות”. יתרה בסעיף זה נוצרת כאשר ללקוח ישנה מחויבות לשלם בעבור שירות שניתן או מוצר שנמכר. לעומת סעיף הלקוחות, ישנו סעיף נפוץ פחות – סעיף “הכנסות לקבל”. בעוד שסעיף הכנסות לקבל נוצר בגין הכנסות שאנו צופים לקבל (כמה מפתיע) הרי שגם יתרת לקוחות נוצרת בגין הכנסות שאנו צופים לקבל. אם כך, מה ההבדל בין הסעיפים?! כדי לפשט את העניין נסביר כי תנאי ליצירת יתרת לקוח הינו קיום חוזה בין הצדדים. עם זאת, בעוד שהתממשות החוזה יכולה להיות בנקודת זמן מרוחקת, התהליך לאספקת השירות/מוצר יכול להימשך על פני כל התקופה. לדוגמה: נניח שנחתם חוזה בין קבלן ללקוח על רכישת דירה במיליון ₪, כאשר על פי תנאי החוזה מלוא התשלום יתבצע לאחר גמר הבניה. הליך הבניה הוא הליך ממושך ובהתאם לשלב ההנדסי נוצרת התחייבות רעיונית לתשלום. כלומר, אם הקבלן השלים 80% מבניית הדירה, הלקוח עדיין לא מחויב על פי חוזה להעביר תשלום, אך צפוי כי הקבלן יקבל הכנסות עבור החלק שהושלם. במקרה כזה, תירשם במאזן יתרת “הכנסות לקבל”. להשלמת התמונה, כאשר תושלם בניית הדירה במלואה. תונפק חשבונית וה”הכנסות לקבל” ירשמו כלקוח (כל זמן שהתשלום לא בוצע בפועל).

אודות פרומתאוס

פרומתאוס ייעוץ כלכלי היא חברת ייעוץ כלכלי ופיננסי בלתי תלויה בהובלתם של רו”ח יובל זילברשטיין, אייל שבח (B.Sc, MBA), רו”ח אלי מלכה, רו”ח בן אוריון ורו”ח גדעון פלץ.

מאמרים אחרונים

פרומתאוס בפייסבוק

הרשמה לעדכונים במייל

בשליחת הטופס הנך מאשר/ת קבלת פרסומים שונים מחברת פרומתאוס

עברית

English

简体中文

Deutsch

Français

צרו קשר

השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם:

למענה מיידי:

דילוג לתוכן